Konflikthåndtering & Problemløsning

2 dage, kr. 9.950,-

Kurset henvender sig til alle, som i arbejdet med kunder, kolleger eller andre interessenter oplever tilspidsede situationer, der kan udvikle sig til en konflikt. Ønsker du at styrke dine kompetencer og få de nødvendige redskaber til at håndtere og forebygge konflikter på en positiv og konstruktiv måde, så effektiviteten og arbejdsglæden øges, er dette kurset for dig.

Næste hold

Aarhus man. 23/9 - tir. 24/9   Tilmeld
Værløse man. 2/12 - tir. 3/12   Tilmeld
Aarhus man. 24/2 - tir. 25/2   Tilmeld

Dit udbytte

Som deltager på Konflikthåndtering & Problemløsning vil du:
  • Få den nødvendige viden og de rette værktøjer til at forebygge, løse og håndtere de forskellige typer af konflikter der kan opstå på arbejdspladsen
  • Lære hvordan du kan hindre konflikter inden de udvikler sig
  • Få forståelse for de positive og konstruktive løsninger der findes, på de konflikter, der ikke er til at undgå


Virksomhedens udbytte

Efter kurset vil I få en medarbejder, der vender tilbage med:
  • Fornyet inspiration og motivation
  • Ny viden og effektive værktøjer til at løse sine opgaver og udfordringer
  • Et klarere billede af sine styrker og udviklingspunkter
  • Øget effektivitet i både kommunikation og opgaveløsning
  • Redskaber til at fostre et sundt arbejdsmiljø ved at forebygge konflikter
  • Forståelse for at håndtere uoverensstemmelser på en positiv og konstruktiv måde


Kurser i konflikthåndtering og kommunikation - Konflikthåndtering og problemløsning

Metode

Kurset er tilrettelagt med skarpt fokus på sikre, at du går derfra, fuldt rustet til at implementere dine nye værktøjer og viden direkte i din hverdag. Derfor vil kursets teoretiske indhold altid blive holdt op imod instruktørens erfaringer, med god plads til praktiske cases og øvelser. Her vil du få rig mulighed for at tage afsæt i din hverdag og udfordringer, og samtidig kunne drage gavn af de øvrige deltagere og instruktørens øvrige perspektiver og erfaringer.

Form

Kurset strækker sig over 2 dage og tidsplanen finder du her:

1. dag. kl. 9.00 til 16.30
2. dag. kl. 9.00 til 16.30

Alle priser er ekskl. moms.

Kurset holdes på følgende lokationer:
Sjælland: Nord for København i Værløse
Jylland: Aarhus

Ønsker du at afholde dette kursus internt i din virksomhed?
Kontakt os for at høre nærmere om, hvordan kurset kan skræddersyes til din virksomhed og jeres udfordringer. Ring til os på tlf. 81 77 22 22 eller udfyld kontaktformularen.

Indhold

Din tilgang til konflikter og udfordringer
  • De forskellige konflikttyper og årsagerne til dem
  • Undgå optrapning af konflikten: fem fejl som du skal holde dig fra at begå
  • Konstruktiv konflikthåndtering – se potentialet for udvikling

Arbejdet med konflikttrappen
  • De fem trin af konfliktens eskalering
  • Lær hvilke signaler du skal fange for at gribe konflikten i opløbet
  • Find vejen ”ned ad trappen”

De fem konflikthåndteringsstile
  • Hver stil har sine særegne svagheder og styrker
  • Lær hvilken stil der fungerer bedst for dig personligt
  • Sørg for at være fleksibel, så du kan vælge den stil som bedst matcher situationen

Betydningen af tillid i forhold til håndteringen af konflikter
  • Lær hvordan du vækker tillid i midt i konflikten
  • Den fælles agenda – arbejdet med transparens, forståelse og indlevelse
  • Din evne til at vække tillid har afgørende indflydelse på dine muligheder for at løse vanskelige situationer på en konstruktiv måde

 

Din navigering i konfliktsituationen
  • Lær at forblive rolig og tænke konstruktivt og kreativt
  • Din rolle som mægler – før andre gennem konflikten
  • Tag styring og vis vejen ud af konflikterne til gavn for alle de involverede parter

Kommunikationens betydning i forhold konflikter
  • Betydningen af ordvalg og tonefald i tilspidsede situationer
  • Sørg for at føre og opfordre til en positiv og konstruktiv kommunikation
  • Vær løsningsorienteret – stil de rigtige spørgsmål og træf de rigtige valg i konfliktsituationen
  • Få optimalt udbytte af de tilgængelige kommunikative værktøjer til at håndtere og løse konflikten

Skab fundamentet for et bedre arbejdsklima
  • Effektive strategier til forebyggelsen af konflikter
  • Fokus på hvad I gør når konflikterne opstår – og hvordan I kommer bedst muligt videre
  • Lær hvordan du kan være med til at sikre, at I får en endnu mere harmonisk og velfungerende arbejdsplads

Implementering i hverdagen
  • Målrettet handlingsplan – klare mål for din udvikling og hvordan du skal implementere dem